Ready Player One

Dnes vám představím knihu, od které jsem vůbec nic nečekala, která mne naprosto smetla a která od přečtení patří mezi mé nejoblíbenější.

Je rok 2045 a světu vládne ekonomická, palivová a energetická krize. Většina lidí žije v Komínech, což jsou přívěsy naskládané na sobě (některé komíny jsou vysoké až 15 přívěsů) a namačkané těsně u sebe. Když vyšlo Oasis, většina lidí začala utíkat do tohoto virtuálního světa a ten se postupně vyvinul v druhou realitu, kde lidé studují, pracují i se baví. Když jeden z vývojářů, James Halliday, umřel, neměl dědice, a proto uspořádal Hon. Hru ze které má vzejít jeden vítěz, který zdědí celé Hallidayovo dědictví a svět Oasis (který má mimochodem  rozlohu tisíců simulovaných světů).

S naším hrdinou, Wadem/Parzivalem, se seznamujeme v době, kdy studuje střední školu a zároveň se snaží rozlousknout první hádanku Honu. Už několik let se pátrání nepohnulo ani o kousek, a tak pátrací horečka která vypukla po odvysílání videa (které oznamovalo začátek Honu a pravidla) pomalu uhasla. A proto hlavní hrdina tráví většinu svého času v Oasis ve škole, Sklepě, studiem Hallidayových materiálů, nebo na blogu Art3mis. Sklep je chatovací místnost založená Wadeovým nejlepším kamarádem Aechem, spolugunterem a Art3mis je virtuální dívka, také gunterka, která na svůj blog píše svá gunterská dobrodružství a náš hlavní hrdina je do ní zamilovaný (samozřejmě platonicky). Wade má detailně prostudovaný celý Almanach a orientuje se v pop-kultuře 80. let, jelikož věří, že mu to pomůže v Honu. Jak jsem již říkala, bydlí v Komínech se svojí tetou (rodiče umřeli v brzkém věku), ale raději se uchyluje do své skrýše poblíž Komínů v jedné opuštěné dodávce, kde má topení a akumulátor připojený na rotoped.

Krátce po ponoření do příběhu (přesné datum 11. února 2045) se našemu hrdinovi podaří náhodou rozlousknout první hádanku a velice brzy také najde první klíč a odemkne první bránu. Krátce na to vypukne hledací horečka nanovo a prvních pět míst Výsledkové tabule se zaplní (do té doby byla všechna místa obsazena jednotným textem JDH 0000000).

Krátce po Wadeovu prolomení ho kontaktuje Nolan Sorrento, vedoucí IOI s nabídkou, kterou nelze odmítnout (alespoň si to mysleli, hihi). Wade však odmítne (překvapení, že) a oni se ho pokusí zabít. To se jim však nepovede a Wade se začne ukrývat.

Tímto bych v příběhu skončila, i když velice nerada, ale musím nechat něco na objevení i vám. Proto se trošku vrátím a vysvětlím co jsem psala v úvodu. Knihu jsem náhodou objevila v Levných knihách a zaujala mne herní tématika. Bohužel ale vím, jak to s herními knížkami bývá a tak jsem moc neočekávala. Každopádně mne velice rychle pohltila a naprosto učarovala. Nejenom příběh, který se příjemně stupňuje a ani na chvíli nenudí, ale i odkazy do minulosti (jako například zmínky o počítačích Atari apod.) pomáhají vytvořit iluzi opravdového fungujícího světa. Kvůli recenzi jsem se knihu rozhodla přečíst znovu a upřímně jsem se do toho světa nořila s obrovským nadšením, protože už jsem věděla, co mne na příštích stránkách čeká a užila jsem si to ještě více než poprvé.

A ještě v jednom směru mne kniha ohromila a to ve chvíli, kdy jsem začala přemýšlet nad srovnáním s naší realitou. Grafika počítačových her už se dnes blíží fotorealističnosti a od plnohodnotné virtuální reality jsme jenom krůček. A co si budeme povídat i té celosvětové energické krizi už se po kapkách benzinu blížíme.  Na jednu stranu děsivé, na druhou vás to ale do knihy vtáhne o to víc a možná i donutí trochu zamyslet. Ačkoliv je to kniha hodně zaměřená na herní tématiku, myslím si že i ne-hráč si její přečtení užije.

Ani nevím, jestli jde tato kniha shrnout mou obvyklou jednou větou, protože těch pocitů a zážitků je hrozně moc. Rozhodně je to kniha na více přečtení, protože se stane že sem tam nějaký detail napoprvé unikne. Stoprocentně doporučuji a nebála bych se jí označit jako jednu ze svých nejoblíbenějších.

A na konec malý slovníček pojmů:

GSS – (Gregarious simulation systems) vývojáři OASIS

Oasis – virtuální realita přístupná s vizorem a haptickými rukavicemi

James Halliday – jeden z tvůrců OASIS, vlastník postavy Anorak, autor Anorakova almanachu a Honu

Ogdon Morrow – druhý z tvůrců a nejlepší přítel Hallidaye, dozor nad Honem

Hon – soutěž vyhlášená po smrti Hallidaye o pohádkové bohatství, 3 hádanky, 3 klíče, 3 brány a na konci ukryté zlaté vejce jehož nálezce vyhrává

Anorakův Almanach – Hallidayovy deníky obsahující odkazy na romány, filmy, komiksy a pop-kulturu 80. let

Gunteři – hráči jenž zasvětili svůj život Honu a zkoumání vodítek v Anorakovo Almanachu.

IOI – (Innovative Online Industries) konkurenti GSS jejichž cílem je převzít a zpoplatnit Oasis

Nolan Sorrento – vedoucí pracovník IOI

Sixeři – zaměstnanci IOI, používají místo jmen 6-místné číslo, gunteři jimi pohrdají

Wade Owen/Parzival – hlavní hrdina, gunter

Aech – nejlepší přítel hlavního hrdiny, vlastník chatovací místnosti Sklep

Art3mis – gunterka, blogerka, platonická láska hlavního hrdiny

Daiko a Shoto – účastníci Honu, členové první pětky

Knižní blogerka, knihomol, gamer a milovnice psů.